22 – Knark, råttor och fake news


Råttor som väljer att knarka, eller är det ett resultat av att sitta i en glasbur med vitrockar stirrande på en? The Rat Park Experiment av Bruce Alexander leder oss in på miljöernas betydelse. Andreas Almgren fortsätter att fascinera. Varför byggs busskurer i glas? Frågan är väl snarare varför någon sparkar sönder busskurer. Patrick börjar alla meningar med ”Jag”, eller hur är det med det? Blixtnedslaget bjuder på en fake news levererad av Patrick, eller driver SVT masskonsumtion av skit? Patrick bjuder dessutom på historier rörande sin studiedisciplin vilket resulterade i en cykelrage. Vad dras ur skivsamlingen, och återigen snackas det Bowie, men också om det är strategiska val att få hits eller bara musikers vilja att experimentera och testa nytt, som till exempel Metallicas Metallica album (Black Album) eller Bowies Let´s Dance.

Länkar avsnittet

https://sv.wikipedia.org/wiki/Metallica_(musikalbum)

https://www.psychiatrictimes.com/view/what-does-rat-park-teach-us-about-addiction

https://en.wikipedia.org/wiki/Broken_windows_theory

https://www.friidrott.se/tavling-landslag/nyhetsarkiv-tavling-landslag/dundersucce-for-almgren-krossade-sitt-svenska-rekord-i-oslo


Automatiskt från Spotify
00:00
Nu får jag höra lite då jag.
Är inte redo, bara så du vet, men jag kan.
Prata lite, jag kan prata lite för höra att.
Yes a once of ony time a Young man wend to work you who’s for love Energy att.
Ta en shot till Youtube.
0:15
Och att jag ligger, men nu nu det här livsfarligt.
Du gillar mig kul.
En si.
Det var så ja ja, ja, nu då håller han ju kvar men försvinna liksom.
0:35
Du tror att vi klarar nu eller?
Ja, ja ja, nu kör vi nej, vänta.
Ja min tjena Patrik.
Ja men hallå.
Ja.
Tjena, här sitter vi står vid din källa igen.
Härligt?
0:51
Nej, men det är.
Mycket bra.
Ska vi börja prata om?
Jag tänker att vi ska prata lite om knark idag, men innan vi gör det så skulle inte du vilja berätta lite grann vad som hände i friidrottsvärlden.
Kan jag göra?
Annars tar kommer det ju upp ändå.
Vi har ju vår, vi har ju.
1:07
Han har blivit något av en poddfavorit.
Ju det är ju Andreas Almgren löpande.
Det har ju varit han.
Sprang i daim ligger i Oslo.
Det slut glömt.
Och hade ju då nytt svenskt rekord varenda gång han rör sig så blir det ju det tolv.
1:28
Tolv 50 94 tror jag det var över 5000 m.
Ja, vad blir det för kilometer till?
Nu har han.
Sjätte bäst inom tiderna i Europa bättre än mo fahara, som då har vunnit både OS, guld och VM guld.
1:46
Ja kilometer tiden.
Ja, men höfta bara behöver inte vara på sekunden, men vad pratar vi två någonting eller?
40, tror jag när jag nu är jag en 50 årig gubbe plus och aldrig varit särskilt snabb.
2:02
Ens när jag var snabb, men.
Nu när jag springer korthäntervallare så får jag ju ta i för att ligga under tre och 30 och då pratar vi 200 m.
Inte kilometern.
Heller ja.
2:18
Det är galet bra.
Men, vad är det här?
Är det här ett uttryck för någon slags kollektiv förbättring av svensk löpar prestation eller e han ett unikum?
Han litar på ett unikum, men kanske inte svenskt, men om man gör en liten reflektion så har vi ju Norge Ingrid, sedan vi har varholm.
2:43
Det är inte lika stor dominans upplever jag längre av av kenyaner och etiop alltså typiska afrikanska löpare som dominerat många, många år.
Du har ju nu inge wiken har fått stryk har det ju varit av amerikan och britter.
3:01
Så att.
Någonting har hänt helt klart och det är ju den här tröskelträningen som vi varit inne på.
Som fullständigt dominerar just nu och.
Och det handlar ju om att man tränar precis när man nästan.
3:18
Får blod vad heter det?
Mjölksidien mjölksyran?
Men inte riktigt.
Ska inte över den.
Ja, det jag vet att med distansgängen här i MA i då där jag är engagerad, där kör man ju också och kollar liksom laktat nivåer och sånt när man tränar vi.
3:41
I vissa omfattning i alla fall, det är rätt intressant.
Jag tänker du och jag som ändå pratar en del om hur organisationer funkar och vilka metaforer man kan hitta.
Där skulle man kunna.
Ta någon slags laktatprov på kontoret också sådär strax innan lunch?
Jag bara nej, nej, nej, nu får du.
3:58
Nu får du lugna ner dig.
Här blir det ingen workshop i eftermiddag.
Kanske sockernivåerna då?
Ja, det är roligt.
Vi har på vårt kontor så har vi jättemycket frukt.
Vi har också en sån här convi i pryl nere i i matsalen där.
4:17
Man, det är det här.
Kylskåpet och där finns ju allt från typ.
Mat mikromat till choklad och chokladbollar.
Också.
Ja, det kan hända.
Jag är inte där.
Kan jag känna, men vi har ju frukt.
Liksom, men jag tycker ändå lite komiskt att folk går förbi frukten och i hiss ni har fem våningar och köper choklad och åker upp och sen så sockret.
4:42
Ja, jag vet inte så det.
Vet jag inte.
Vi var inne på sockret för just det här att hur man tidigare för ungefär 100 år sedan hur mycket man från myndighetshåll.
Promotade socker att det var en sån fantastisk källa till energi.
5:01
Hur bra det var det absurt att tänka nu när jag nu är det socker hets istället?
Jag vet inte om några ur min stora familj lyssnar alltså, meningen att jag har en stor familj.
5:18
Jag menar min extended förhandling alltså.
Ungefär när jag blev tillsammans med min nuvarande sambo Emelie så levde jag enligt någon slags absolut no tuggar princip.
Vilket också är ett sätt att på något sätt förlika sig med att jag har inte förmågan att äta bara lite, utan jag äter antingen allt eller så får jag bara låta.
5:42
Bli vi är likadana, jag kan inte hantera.
Det så att jag bestämmer bara för att nej, men jag slutar helt.
Har du, har du gjort det?
Då?
Ja alltså.
Jag tror sex sju år så alltså, det är klart att man det händer ju någon gång och det finns ju saker i mat också.
Men jag har försökt att undvika vissa typer av mat, liksom och sen det är det enda lasten jag tillät.
6:00
Det var ju cocktail så cocktails har ju oftast sockerlagerlag eller liknande.
Men det var ju typ en gång i veckan om vänster en gång varannan vecka, liksom så att det räknar jag inte, men.
Vad jag tänkte komma till, var ju då att det finns ju forskning som visar liksom att det här det beroendet som vi människor kan få åt socker är ju egentligen lika starkt som många andra beroenden som har nikotiner och andra typer av droger?
6:28
Och ja.
Känner mig själv.
Men det var att kopplingen till min stora familj var ju då att det här blev ju liksom.
Ja kanske ett störningsment moment för folk i omgivningen och och de tyckte jag var lite löjlig och så har vi någon semesterutflykt med alla kusin barnen så var det väl en kille.
6:51
Kan han ha varit 14 år och sen så uppstod någon slags omvänd dialog där han låtsades var ja där jag filmade honom för dokumenterade jag lite för jag är en snygg i movovie film sen när som var väl och då blev det så här, jag är ute Patrik.
7:07
Jag är ju tråkig för nu har jag tydligt saker.
Och alla skrattar jag.
Jag är själv inklusive alltså fruktansvärt roligt.
Men ni säger också vad folk tyckte om.
Någonting.
I det då är det ett antisocialt beteende och inte samlas över godisskålen.
7:26
Alla din asken.
Men vi i Sverige kända för fikakulturen.
Den är ju del utav en viktig ritual liksom och den har ju såklart en stor betydelse för att man samlas och att man pratar och.
Jag tänker kanske att det är ju en faktor?
7:42
En annan faktor är ju att till exempel som med alkohol också att vissa vill ju inte dricka själva utan om vi gärna dricka med någon som bekräftar att det de gör.
Det är OK i.
Alperna då ja, men jag skiter i vilket.
Nej men jag.
Tänkte på vinhistorien.
7:58
Ja, men jag vet, jag förstår vad du tänker på, men ironiskt nog då eftersom jag tydligen har svårt med socker så tycker jag att jag har inga som helst problem att vara hyfsat.
Vad säger man?
Mogen och försiktig konsumtion av alkohol.
8:13
Det är väl tur det, för annars kan jag säga ett åren i Lund hade varit min död.
OK ja.
Det var mer som stryker ner.
Då?
Ja, det kan jag nog tänka mig.
Att tänka på hur det såg ut på valborg.
Men, det är roligt för det här ser ju försökt in oss på mitt en en sån här.
8:33
Liten hade någon tanke?
Då?
Ja, du hade det känts som den där löjliga.
Nolla det här förutom Malmgren?
Nej, men jag sa till dig att jag vill prata om knark och så sa du bra.
Nu har vi ett skav sa du så du tror att jag ska legalisera?
Ja, precis jag ringer från föräldragruppen för den där kort för att travisk klassiker?
8:51
Hassan, nej, men det är så att jag har upptäckt att jag har en hjälte inom de psykiatriska akademiska.
Grupperna i den världen det är en herre som heter doktor Bruce Alexander.
9:11
Han gjorde ett experiment som kom att bli kallad rapark.
Rat park, det här har det här är spännande.
Och grejen är att jag.
Har inte hört om det?
Här, jag trodde ju att det här var modern forskning.
Nej, det är sextiotalet sjuttiotal.
9:28
Och och det är faktiskt ja, du får höra det här.
Det är ju så att vi, vi vi om vi passar då att berätta om det så tänker vi oss hur, hur förhåller vi oss till människor som antingen äter för mycket godis eller knarkar eller dricker för mycket?
Vi?
Vi betraktar ju de som människor, män.
9:45
De har inte effekt, de klarar inte av att hantera, liksom sitt beroende och.
Och så klart så finns ju väl de som också tittar lite grann på helheten och miljöer och vi jobbar ju mycket med det i Sverige, till exempel.
Hur exponerar vi barn för reklam?
Hur exponerar vi unga för alkohol och så vidare?
Men men det finns ju fortfarande lite grann, liksom den här känslan av att det är upp till var och en och vara stark och kunna motstå och när folk då gör bort sig då har de gjort fel och då ska de i princip nästan straffas och så där va.
10:12
Det finns en en stor, ett stort fokus på individens roll i det jag försöker inte påstå att folk inte har ett ansvar, det var bara prata lite grann om.
Och sen, så liksom konstaterade vi att ja, men det finns lite grann.
Ett sådant system av av tankar och beteenden.
10:28
Sen har vi då?
Vi tänker så här om man jobbar som som trädgårdsmästare och vill få blommorna att blomma och leva länge.
Ja, men då ser man ju till att de har bäst förutsättningar eller hur?
Det är det john Taylor, till exempel Malmö favoriten här.
Han kan ju prata i timmar om jordmån och hur man flyttar och vattnar och så vidare.
10:49
Det är ju väldigt få som pratar om dåliga blommor.
Det här blomman var dålig, den blommar inte, den tar vi bort.
Ja den, den håller inte måttet.
Nej dålig blomma badflower exakt nej.
Och det kan man ju skratta åt.
Nej, det är klart.
Man tror nej, det är klart man inte gör.
11:05
Men det vi gör med människor och.
Några förknitta tillbaka till daterh Bruce Alexander.
Han hade ju då och det finns ju många såna experiment med råttor då som har tillgång de de de är i en glasbur och som tillgång till vanligt vatten och vatten som är spetsatt med kokain till exempel då.
11:26
Och de ja, men de kör ju på kokainet jättesnabbt.
Ja, blir jätteberoende.
Liksom.
Bara det dyka upp en.
Liten, och så tänker jag så här innan jag berättar om ratpark då så kan man ju bara föreställa sig att vi hade låst in en människa i en glasbur och där sitter de och så tittar de upp och så står står det läkare utanför och betraktar dem och så går dagarna och så får de vatten ur den ena och knark innan.
11:52
Ja, vad fan tror du att de gör till slut i den miljön?
Jag kommer bort här nu, så jag sunkar huvudet i väggen glasväggen också.
Och då är det så klart så att vad dotter Alexander gjorde var att han ville då jämföra med 1 en miljö som kanske mer likställer en vanlig råttmiljön som byggde en rätt park så de har många råttor ja, många råttor.
12:20
Det fanns gångar, det fanns jord och mat och de var alltså det var många.
Det var kvinnor och män.
De kunde liksom förlusta sig och må bra och de hade vatten och de hade kokain och gissa vad som händer då.
12:37
Ja de körde inte på kockhinnet.
Nej, de körde lite, men men reglerat ungefär som att gå till baren då och då.
Men de fick inga enorma överdrivna beroendebeteenden.
Den är ju riktigt spännande så.
Det är intressant att redan på sjuttiotalet så har vi då forskning som antyder att problemet kanske inte är individen som hamnar i drogberoende.
13:03
Exakt så vi har någon som hamnar i drogberoende och för att finansiera sitt drogberoende så måste de dessutom börja langa, säger vi.
Därför att samhället funkar så för dem liksom de har ingen väg ut upplever.
De finns alltid en väg ut.
Ja, men du kan ju höra hur folk förklarar, liksom ja, och de de lever då i den här världen.
13:21
Sen så blir de haffade och så åker de in och sen så på något sätt så.
Handlar det om inspirerande miljön?
Fängelse och sen så skär vi ju av alla band med samhället?
Ja, ja.
Och så blir vi jätteförvånade att när de kommer ut så har de svårt att låta bli den världen de lämnade.
13:41
De har ingen inga sociala kopplingar.
De har ingen, ingen hjälp.
De har inga människor, de har ingen, ingen omgivning utan det enda som finns som är lätt.
Det är att gå tillbaks liksom.
Ja, jag är ju en otroligt förenklad sammanställning utav väldigt komplexa frågor och en forskning som dessutom var lite mer omfattande än bara det jag berättade.
14:01
Men jag tycker det är så otroligt intressant att reflektera över samspelet mellan individer och individers styrkor och svagheter.
Men miljön samtidigt och jag tycker att miljön handlar ju om allt ifrån makro till mikronivå liksom jag tänker ibland när man kommer in på vissa kontor vissa arbetsplatser.
14:25
Så vill man ju nästan lägga sig ner och gråta direkt.
Miljön är så otroligt oinspirerande.
Man kan nästan få.
En kill man bara sätta sig i någon säkra kudde och bara låta sig vara kreativ och.
14:42
Och jag, jag undrar om jag undrar hur mycket jag tycker till exempel.
Det är intressant att när man.
När man pluggar på universitet och och läser ur organisations där då så handlar det ju väldigt mycket om det.
Ja, men hur bygger man en organisation hur man kan handla om organisationsstrukturer och hur funkar kommunikation i en organisation och många sådana saker?
15:04
Jag läste aldrig någonting om hur ska ett bra kontor se.
Ut nej?
Det har man inte gjort.
Det var ingen som pratade om det liksom.
Det är helt rätt och men ändå är det ju en du läser aldrig om det.
Det är helt rätt.
Sen är det ju alltid en.
Stor fråga på det de flesta arbetsplatser jag varit i alla fall så har man ju synpunkter på arbetsmiljö, allt från bord och stolar till matsalen ser tråkig ut eller entrén är dålig eller där skulle det varit en blomma?
15:35
Och det blir som det blir fråga.
Men, det är ingen som.
Och sen är det ju mycket tyckande.
Vad man tycker är, det är ju helt subjektivt.
Det som passar den ena passar inte den.
Andra, nej, precis och vissa gillar mellandskapande, gillar inte öppna.
15:52
Landskap och vissa gillar sterilt, andra vill ha färger och mönster och.
Men man önskar att det har funnits en en lika akademisk bepröv som man vetenskapligt beprövad kunskapsmassa tillämpas.
Jag vet att det finns bolag, det finns ett bolag här i Skåne som heter superlab som jag tror jobbar väldigt mycket med att skapa inspirerande miljöer.
16:18
Och som har en lite mera?
Ja.
Beprövad ansats tvärtom saken.
Det är ändå liksom förankrad metod jätteintressant men men det roliga är att det blir eller roligare det.
Det är ju oftast det just.
Kreativa den kreativa näringen eller innovationssatsningar som är populära nu i många regioner och kommuner och företag.
16:42
Att man bygger då ett slags.
Labbmiljö som är med med 1 pingisbord och.
Sköna säckar och färgglada mönster och så vidare.
Och så kommer man dit och så tycker alla att det är fantastiskt.
Och så undrar man, men varför ser inte alla arbetsplatser utav?
17:01
Och sen det intressanta som vi var inne på här för något avsnitt sedan.
Det var ju så ville ändå folk jobba hemifrån.
Det är ju underbart kulturer, kultur remote.
Ja just det ja, men måste vi måste vi koppla ihop allting koppla.
17:20
Ihop.
Isolera saker för att kunna låta smarta.
Ja, men men det är ju i och för sig intressant för att jag har noterat att framförallt den bransch där jag verkar.
Konsultbranschen då så är det fler och fler kontor som faktiskt ser ut som sköna.
17:39
Vardagsrum ja ja därför att när man är på kontoret så är man där för att umgås med sina kollegor och det finns 1 1, 1 arbetsmoment i det också.
Men det handlar kanske inte om att sitta vid kl. 01.01 skrivbord utan det handlar om att diskutera projekten eller gemensamma lärdomar, utbyta erfarenheter och så vidare.
17:56
Och de miljöerna kan vara ganska såna.
Avslappnade.
Faktiskt en av där jag är nu en av favoritplatserna är när man kommer in så är det en gång och sen.
Som en lounge där det är soffor och några små pallbord.
18:14
Där rätt många som sätter sig där.
Och jobbar sitter med datorn i knät och.
Jobbar.
Intressant va ergonomiskt korrekt, säkerligen inte den här snubben som varit där och vandrat runt lär ju slita sitt hår.
18:31
Det är något inbjudande med det och det blir ofta så att någon tillkommer och sätter sig där och så snackar man lite och sen säkert bra.
Men jag.
Det finns frågor.
18:48
Kring att leda organisationer där det på något sätt känns som att den som först sätter agendan får bestämma allt.
De första som börjar forska i organisationsteori pratade inte om särskilt mycket vänta.
19:06
Nu inser nu att jag har fel.
Det kommer tänka på en sak.
Vad hette han som i?
Industrialismens tidiga skeenden så forskar man ju i effektivitet.
Jättemycket, hur kunde man bygga så effektiva produktionsanläggningar som möjligt?
19:25
Det ser nästan såhär maskinistisk ansats och då var det en forskare som.
Tittade på hur belysningen påverkade.
Effektiviteten och det finns efter det en sociologisk modell som är efterkallad hans namn.
19:42
Jag känner att jag drar ut på tror jag drar upp.
Det är någonting effekten.
Poängen var att han noterade då att det fanns en positiv en korrelation mellan hur bra belysning man hade och hur snabbt man jobbade.
19:58
Och det gick ju till så att han liksom såg till att vara lite bättre belysning och så mätte man produktionen och så höjde han belysningen lite till och så höjde man produktionen.
Vet du hur han kunde förstå att de hade att produktion blir bättre?
Han gick ju omkring så klart och noterade och pratade med de som jobbade för att förstå hur de mådde och hur de upplevde det.
20:19
Och sen så mötte man ju också output då.
Sen bara för att liksom dubbelkolla när han börjar närma sig slutet om undersökning så börjar han sänka ljuset igen och så gick han omkring.
Och så intervjuade han folk.
Och vad vet du vad produktionen fortsatte gå upp så?
20:35
Det var egentligen han.
Det var exakt det var att man visade intresse för hur folk den såg, vad man gjorde och så som jobbade de bättre.
Jag kommer säkert på vad den forskade klarat av.
Det försöker ju stå upp samtidigt och prata in.
20:53
Mick och lyssna.
Just det nej.
Men jag.
Bara en sista såna grejer angående miljöer.
Det är inte bara de interna miljöerna, det är även de externa och jag jobbade i några år på Helsingborgs stad på kommunen där.
21:12
Och där har de ju ett ett väldigt ståtligt stadshus, ganska centralt i staden med 1 jätteton och man får dessutom gå upp för en ganska bland trappa för att komma in.
Och när man kom in så kommer det en jätteliten recension.
Det här är ju ett gammalt hus så det kanske inte är byggt enligt samma tanke som nu där man har stora välkomnande receptioner.
21:31
Poängen är att vad jag hade förmånen att jobba med med ledningen, och vi pratar vi.
Pratade lite grann om hur man skulle engagera alla 10 000 medarbetare kring vissa viktiga frågor och bland annat så pratar vi också om vilka förutsättningar det fanns att skapa ett engagemang där medarbetare skulle vilja komma till ledningen liksom och berätta saker.
21:55
Och så sa jag, jag var tvungen att liksom googla fram en bild på stadshuset och lägga upp på powerpointen där liksom så här och hur inbjudande är detta då?
Bara, vad menar du?
Jag menar alltså allvar om om du om om Om du är föreställer att du är 1, 1, 1 lärare eller en hantverkare eller en vaktmästare?
22:16
Det finns liksom sju lager av chefer mellan dig och de som är i det där huset och då ska du känna att ja, det ditt går de trapporna.
Jag ska gå upp och in i det mörka hålet och in i något slags mörker där och vandra genom korridorer och hitta korridorer.
22:34
Det är klart det inte kommer hända.
Nej, alltså om om man inte redan har gjort det omöjligt på alla möjliga andra sätt så är det då det sista steget att faktiskt gå dit och göra det.
Det finns så mycket symbolik i det där som bara säger nej, det här är inte din prins bra.
Den här är byggd för att hålla dig utan utanför liksom och och så kan man säga ja, men vadå?
22:53
Det handlar om att bara gå upp för trappan.
Ja, fast så funkar ju trots allt inte världen, liksom om om du blir precis att du vågar ta dig dit och så står det utanför och tittar upp och så bara en liten mus liksom där försvann liksom den sista biljan.
En annan som miljögrej, det är ju den här broken window.
23:10
I teorin just det ja.
Lagar vi fönstret som har gått sönder blixtsnabbt för att kan få hela kvarter att förfalla.
Ligger nog mycket i det.
Ja men det det det den forskningen är ju är ju som den är ju liksom och det har man ju sett också.
23:30
Vad som för motsatsen kan man ju själv uppleva väldigt.
Snabbt om det är städat och även i hemmet nu nästan.
Busskurer jag undrar lite grann varför?
Och det här är mellan som kritik, utan jag är bara nyfiken.
Varför bygger vi busskurar i glas efter när det nu visar sig att tydligen till att det är många i varje stadsdel kan inte ha något roligare för sig inom sparkas sönder?
23:53
Jag vet inte.
Ja, det är klart, det kan ju hända om att.
Man, är det för skydden mot en jävla ja?
Men det skyddar mot vind samtidigt som man känner att man blir sedd så att det så att det är klart men.
Det får väl bli plexiglas, kanske då den?
Där?
Ja, kanske.
Det är så populärt att hoppa på vagnen jag kan.
24:14
Jag kan väl säga det som en reflektion.
Jag har insett när jag lyssnar på våra poddar i efterhand av kvalitetssäkringsskäl har inte varit någon större framgång hittills och hittat någon kvalitet, men jag måste jag måste komma ifrån när jag inleder så många meningar.
Men jag, jag har ju jag stör mig till döds på det, men poängen är jag jobbade på scontrafiken.
24:33
Nu har jag jobbat kommunalt och privat i omgångar.
Innan jag började jobba på Skånetrafiken.
Och fördistnade då från utanför Skåne.
Det motsvarar SL eller Västtrafik ja ungefär.
Så det är klart man tillhörde de som satt och ojade sig på hösten och skoltrafiken nu kommer löven.
24:54
Hur ska ni klara tågen och så vidare?
Och det är så lätt att att göra sig Lustig över det.
Och sen när man väl kommer dit så förstår man att det finns en oändlig komplexitet i det ansvaret och.
Fantastiskt jobb varje dag.
Och det finns så mycket investeringsbehov som man negligeras under så många år och det och det finns.
25:13
Jättemånga svåra avväganden för att det finns många olika viljor och behov.
Och det är klart att de som jobbar de tjänstemännen är ju proffs och specialister på det och jag sitt yttersta liksom så att.
Man förändrar ju sin syn ganska mycket.
Det är ganska.
25:28
Det är ganska skönt att få lite mer ödmjuk insikt i.
Var det här jobbet egentligen handlar om liksom, men jag undrar ändå, varför kan vi inte bygga?
Busskurar som inte går att sparka sönder?
Ja, egentligen undrar varför vi har folk som vill sparkar sönder?
25:45
Kurorna det kanske är den första frågan?
För att när en har sparkats hund ena sidan så blir det ju så inom broken and Windows måste ju nästa också sparka liksom har.
Du någonsin känt att du vill det?
Du är så arg på busskurorna så du bara drar den andra då.
26:02
Men jag kan berätta en anekdot från lundatiden när jag var faktiskt var så arg så att jag är nog hade kunnat.
Ja, men här ser jag.
Jag hade en.
Jag disponerar inte riktigt tiden som andra gör under studietiden och då menar jag inte dagtid utan min studietid så att under ett år ett avslutande år så tror jag att jag pluggade tredubbelt för att plugga ikapp allt jag inte hade.
26:31
Gjort?
Jag hade missat.
Den där två för att jag levde ju någon slags sent tonårsperiod under långa perioder då och bland annat i den här legendariska kollektivet så tror jag att vi en en.
Morgon satte oss ner morgon lunch, satt oss och pratade om hur mycket poäng vi hade tagit under under den terminen och det var fem poäng.
26:53
Det var skralt tillsammans tre vers.
Ja ja ja sagt jobbat.
Med grupp, men.
Så här så att jag jag pluggade extremt hårt och jag fick ju såklart.
Det var ju också så att jag i vissa kurser så hade jag typ gjort 15 och 20 poäng.
27:13
Det här var ju på den tiden när det var 20 poäng och då behövde jag göra en fempoängsten.
Men den kursen fanns ju inte längre.
Jag kan.
Inte bara skriva upp den på en tenta, utan jag var ju tvungen att ta kontakt med institutionen och ja, men hitta en lärare som kunde tänka sig och fixa så att jag kunde göra en en tenta eller lämna in en programmeringsuppgift och bli bedömd på den, eller?
27:34
Och det här var faktiskt en programmeringsuppgift.
Jag minns det som att det var pekare i Pascal dynamiska databaserna och jag hade gjort min övning och jag hade förberett och då hade det uppstått ett missförstånd mellan mig och läraren.
27:51
Han hade sagt kom inte senare än någonting.
Jag vet inte vad mörkt för det kommer till min rage.
Det var det var mörkt så att säga att det var vintertid.
Det kanske var tre fyra på eftermiddagen.
Och jag.
Jag har uppfattat jag ska komma säg halv fyra.
28:09
Han har sagt kommit längre än halv fyra så att.
Eller kommit senare än halv fyra så att när jag väl hittar honom så han bara nej, men alltså det.
Det kan vi inte göra och då hade det verkligen varit en kamp för att ens få till denna möjligheten att få liksom göra de här poängenheterna han, sa han var helt stenkalma jag bara.
28:28
Men vad fan heter?
Det här tar ju fem minuter, det tar ju fem minuter.
Nej han och inte att han stack ut en hand.
Han var ju arg på mig.
Han tyckte jag liksom missbrukat att hans förtroende, men det var verkligen ett missförstånd och det här var väldigt viktigt för mig, för jag hade ju tickade ju av boxar.
28:44
Nästan daglig basis ibland för att få de här poängen att ticka in så att jag kunde ju komma dit annat.
Jag kunde säga att mina examen liksom och jag var så förtvivlad och förmodligen mest besviken på mig själv och därav den största ilskan.
Jo, men det kommer vi inte.
29:00
Uttrycka, det var på honom, men jag var ju.
Det var ju förmodligen mer att jag bara gjort bort mig jag inte hade koll på läget liksom och jag minns att jag gick ner på.
Cykelparkeringen nedanför och så hade jag någon sån här gammal damcykel som jag minns var rosaspredad.
29:17
Jag jag.
Jag tog den och lyfte den upp luften så här och så kastade jag bort den så långt jag kunde och så gick jag efteråt så lyfte jag upp det igen och så kastade jag det igen och jag hade någon bild av.
Jag vet inte.
Jag var verkligen arg, men på något sätt så tänkte jag också om han ser hur förtvivlad jag är, så kanske ångra sig någonting?
29:38
Han bara stod och garvar.
Det finns ju den här legendariska MTB rajage han som försöker ta sig uppför backen så här Youtube klassiker.
Den är riktigt kul.
Han är så.
Förbannad.
Det kan bli arg på en backe.
29:54
Han kommer ju inte upp.
Nej, men vad gör han slå för berget?
Eller ja typ kasta cykeln och skriker väldigt fula ord.
Jag ska visa den sen.
Den är jättekul.
Måste vi länka till våra?
Ja, det kan vi lägga på inställ där.
Ja men ja, men jag har.
30:14
Jag har inte så mycket.
Raage ja, men jag har det förr liksom berätta idrott så man blev besviken arg.
Vad gjorde du?
Slog hockeyklubban i sönder den mot stolpen och såna grejer.
Kasta grejer?
30:32
När man kommer i mål orientering, man var arg.
Ja, men alltså ni som har presterat på lite högre nivå?
Gissningsvis så har de flesta av er i alla fall.
När ni tävlar så måste man ju ha.
30:49
Någon slags?
Annars går det inte.
Och vissa kan ju stänga av det sen efteråt, men inte alla.
Nej.
Nej, så är det.
Jag är känd bland vissa i vissa klasser förvar notoriskt dålig förlorare.
Ja ja.
Och det är ju också med rätta.
31:06
Det alla kanske inte vet är att det har väl gått kanske.
Tio, 15 år sedan det var högt alltså.
På något sätt bara för lika åren.
Lite lite av trubbat.
Jag kan känna den där.
31:26
Den där känslan i magen, ibland i vissa enskilda tillfällen som kan känna att den kommer där.
Men jag är, men det är väl det att allting går ju lite långsammare nu, så jag hinner ju.
Jag hinner ju tänka efter innan.
Nej, men det är sant.
Nej, men det är klart man ska vara lite av en man gillar att vinna vad det än är liksom i projekt som ska levereras eller något annat så.
31:50
Så klart man försöker leverera du, vi har ju en programbunt.
Blixtnedslaget.
Blir nödslaget.
Ja, men jag ska spela upp en liten grej här, tyvärr.
Jag får erkänna en sak jag hann inte riktigt.
Förbereda som jag hade tänkt mig, men då liksom.
32:12
Ja, men jag spelar upp det här då att jag kör min högteknologiska jag.
Håller telefonprodukter integrerade.
Liksom lysande plastmajäng.
Hållbarhet ETSVT har.
32:29
Stolta institutioner som väl inte som tydligen då driver masskonsumtion utav skit.
OK vilken attack mot statliga institutioner nej, men det här var ju jag har sett.
Vi pratade om Mello och ja exakt och det var det. 175 kosten. 175 men det jag ville komma till.
32:52
Har du tagit reda på hur det förhåller sig hur de här ekonomiska vem är?
Egentligen där.
Har du tittat över?
Har du gjort det?
Ja, men det var det jag skulle förbereda lite mer än vad jag har gjort.
Men det jag kan konstatera att det är Live Nation som är som har köpt rättigheterna.
33:15
Så du står här i podden och påstår att statliga institutioner driver mass konsumtion utan att ha koll på fakta.
Patrik och det är så och det som är så komiskt med det är att du har drivit en sån här liksom hur folk uttrycker sig och.
33:35
Men det är också här fake News att.
Nej, jag vet inte vad jag ska säga, det är ju förfärligt, men det är väl första gången på den här serien av poddar som jag kanske har fel.
Men det, men vadå jag?
Har väl fortfarande rätt?
33:52
Det är ju fortfarande inom ramen för SVTS uppdraget.
Nej, men nej, men det och vad jag ville.
Det var därför jag hade velat kolla upp det ännu mer.
Men det är också landade i att det är ganska dunkelt.
Alla det står att på något sätt ha Live Nation, fått rättigheterna, men SVT är ju med.
34:15
Kommunerna betalar ganska mycket.
För få arrangerare få få arrangemangen till sina städer något.
Som något knep och det redovisas tydligen inte.
Så att det är solklart hur pengaflödena fungerar så det är nog något skumt och jag får kanske ge dig tyvärr lite rätt att det är möjligt att SVT ändå har liksom en liten del i det här.
34:44
Även om Live Nation verkar vara de som har det kommersiella delarna av det.
Säkert alla de här prylarna?
Ja, jag förstår ja, men det är väl egentligen skönt att det är en privat aktör som.
Sen fanns det något annat konstigt.
Bolag som hette något med blixt och dunder typ.
35:04
Det låter ju typ som ett låt skriva par som har blivit.
Verksamheten vuxen kan ni grabbar tjejer fixar ni projektledaren i den grejen så här?
Ja, ja, för.
Fan lite skumt det var inte blixten och kompani var det skötte logistiken.
35:21
Gör dem.
Ja, men det är väl inget dumt namn för ett logistikbolag med blixtsnabba.
Det är väl underbart, men du, jag kom faktiskt att tänka på.
Ja, vad ska man inleda en mening med?
Vi får ta med några retoriker för jagcentrerad.
35:38
Vi måste ha någon med retorisk kunskap i nästa gång vi har en gäst, men vi hade ju en gäst genast och det var ju Jakob cirkus linlöst och jättefina tankar kring miljö och håll, hållbarhet och framförallt kapitalet.
Här tyckte det var spännande.
35:54
Vi pratar lite om Youtube och jag fick frågan apropå när jag har fel.
Jag fick frågan, vad heter den första låten på arthum baby?
Så sa jag inte minst då har jag lagt rätt låt som en.
Suastation exakt det är suestation japp och då tänkte jag, och det här kom jag på.
36:15
Innan jag ens lyssnade på det podden.
Det kanske jag väntar nu.
Sustation.
Nej, the fly var första singeln.
Ja OK.
Men systation är ju öppningsspåret.
Båda två präglas ju av den här skitiga Berlin soundet som de sen pratade som ju var en skön återgång jämfört med skivorna innan liksom, men jag ville bara säga.
36:37
Jag hade fel då också.
Jag kan ha fel berg avsnitt på också.
Den hade ju kunnat spelat upp, men det glömde jag ju.
Bra att det inte gjorde det, för jag hade som sagt redan själv kommit på ett jävla fjäll utöva.
Allvarligt fel.
36:53
Ja men.
Så här bland nördar bland nördar så är det.
Jag förstår och.
Även om vi konstaterar att jag inte bryr mig om djur längre.
Jag bryr mig ändå min relation till de skivorna som jag var viktiga för mig under de åren, liksom.
Egentligen, men du apropå skivor ska vi göra något sånt skivdryck idag eller?
37:17
Men vi har ju ett problem nu själva här.
Vi bytt studio, men vi tar väl ett break då eller och får du springa bort liksom?
Ja, vi gör så.
Jag stoppar här till och med.
Jag gillar.
37:42
Ja tillbaka tillbaks ja, det tog en stund.
Vi tar den där.
Nej, men jag plockar så här, Magnus och brasse Magnus.
Men, vad fan är det här och så var det någon konstig film och sen så när man har misslyckats på tre dragningar så börjar det bli så här medvetna.
Nu måste jag ha något bra så att jag väntar tills jag hittar någonting.
38:02
Som jag tyckte.
Men det är ändå en.
Skiva.
Som är din.
Så vi kommer fram med.
Genombrottsskivan va med 2 jättegant och hits.
38:18
Ladd 26 Magic.
Och.
Det var väl under the Bridge och give aena fantastiska låtar.
Otroligt bra låtar.
Det.
Finns anledning till att jag hur drog du den?
38:33
Ja, men jag blir.
Glad.
När jag ja, men jag berättade om din koppling då.
Ja men det.
Ja, men det är ju som du säger egentligen är det ju de låtarna man ville åt på något sätt.
Och den här kom ju då 90.
38:54
Skulle tippa 90 fan vad smått det var där lite inuti.
Kanske?
Ja, något sånt.
Jag gillade ju basisten fly och flykt.
Fantastiska basgångar.
Tyckte de var riktigt bra.
39:11
Jag gillar kaliforniation också.
Så det, det är lite granna.
Det är lite grann av ett mästerverk kan man säga.
Det är som album, håller ni ihop extremt plan liksom?
Men så att den håller jag nog bättre större än den här.
Jag tror faktiskt jag köpte carl von bucation före.
39:30
Det är också ett OK, men det finns vissa likheter mellan red hot och till exempel Metallica.
Såtillvida att det stora kommersiella genombrottet som inte på något sätt var att sälja sig utan var bara ett annat sound gillar ju inte.
39:46
Av hardcore fansen hard conferensen av red hot och det och det är en ganska liten skada för det var ju ett inte särskilt känt band innan den där skivan.
Men de menar ju att det är betydligt hårdare och betydligt mer energi och betydligt mer äkta i musiken före och det är.
40:03
Ju ett fenomen som inte är ovanligt.
Men, men i vissa fall så kan man ju också känna att att ett band medvetet gör ett avsteg för att kommersialisera sig.
För att om vi tjänar pengar och ibland så är det bara en en utveckling, en musikalisk utveckling som råkar falla bättre i jorden i på i radiolystna, på producenter och så.
40:24
Här för att se vad de har, varför har de valt den?
Jag kommer ihåg.
Alice Cooper gjorde ju den här skivan med pojken och den hette trash som kom mitt ja, andra halvan av åttiotalet som blev någon slags så här.
40:42
Han var ju superstor i början.
Sjuttiotalet.
Sen dök han ju lite grann, då hade han ju en producent desmond child som hade gjort liksom jobbat med aerosmiss och ja, men massa de här banden som blev ja, men typiska lyckade puder och band.
41:01
Och det är ju.
Där betyder nog producenter rätt mycket, men det skulle vara lite intressant att forska i det.
Vad vad de de kanske inte gjorde något egentligen så här med.
Vad heter det superavstamp men väljer ändå en.
Producent som är inne så att säga.
41:19
Berättande.
Av historia handlar ju om att i efterhand berätta om medvetna beslut som egentligen inte var medvetna.
Det finns finns till och med forskare.
Och warton kanske så skrev en bok what is strategy in the’s it?
Han visar på att det är väldigt många fall, så är det i efterhand, antingen omgivningen eller till och med objektet.
41:42
Själv påstår att vara medvetet, men om man tittar på vilka beslut som höll på att fattas då så ser man att det bara är slumpmässigt.
Lugnt vad vad det var som var rätt just då, liksom, vilket i den boken också leder till 1 ansats om att vara strategisk är att vara väldigt uppmärksam på vad som händer i en omgivning och vara rörlig.
41:58
Det ligger ju rätt mycket i det att just fånga de där tillfällena som ges snarare än att hålla på att mala.
Någon, och där vill jag nog knyta an till han av mina favoriter för många Bauer fans.
Avskyr ju lets dance planerna.
42:14
Kan tänka mig det.
Och Bauer var ju redan förmögen och och otroligt framgångsrik långt innan let’s dance.
Men med let’s dance så fick han liksom det här berömda fuck you money liksom alltså.
Han blev så stor så att liksom han han behövde ju inte jobba innan dess, men han behövde verkligen inte.
42:31
Jobba efter.
Det och.
Och det framställs ju på något sätt även av vänner jag har som är väldigt musikintresserad att vara medveten han ville ha hits.
Jag vet ju inte vad vad som gäller, men under hela boue, s musikaliska gärning så letade han ju spännande nya grejer och han hade en riktning i i sig och jag menar, jag tänker på det nu därför att.
42:56
Det var så mycket hos honom som var så otroligt medvetet i att leta det jag inte vet fattade någon slags medvetet ordvetenhet liksom.
Hur skapar jag förutsättningar medvetet nu för att nya ska kunna ske?
Han han, det finns ett en intervju med honom tidig tidig tidig nittiotal där han pratar om att den enda intressanta musiken just nu är den svarta musiken och hiphop kommentar i världen och så här otroligt insiktsfullt pratar han och och gillar alltså.
43:25
Han pratar ju om det med kärlek liksom även om det inte var hans genre.
Så jag tycker han har hjärtligt letat efter vad vad är det för saker man kan blanda in och med den skivan det?
Det enda han gjorde där var att han bytte ut jättestora delar av bandet i studion och så tog han in nal Rogers från The kök och och sen spelade de då musik ihop och så använder hans gitarrspel och så liksom så här skapade de här låtarna let’s dance och chann a girl och så vidare som egentligen monstighet liksom, ja, vet inte om han tänkte nu blir den hit.
44:00
Jag är inte särskilt på att det är en svag drivkraft för honom egentligen.
Liksom.
Nej, det är svårt att veta.
Men det är.
Ja vi har ju varit inne på det där band som förändras och det är som du säger hur mycket egentligen att de letar hits nödvändigtvis än att bara letar en utveckling.
44:22
Det är inte alla som orkar vara iron Maiden exakt samma.
De flesta blir ju äldre förrän inte år exakt.
De bara det är samma.
Det finns ju något vackert i också.
Jag kan gilla egentligen allt.
44:39
Men jag, jag tänker lite grann att om.
Om om man nu vågar utvecklas och och sen helt plötsligt får man en hit som tilltalar många.
Vi tar blackalbum, till exempel.
Black album är en extremt stor publik, för det är inte lika rå och inte lika hård, men det är fortfarande en tung skiva och det är en otroligt bra rockskiva och då brukar jag ställa frågan till Metallica fan som inte gillar Black albaum om ett annat band hade kommit och gjorde gjort blackalbum hade du?
45:09
Gillat den och.
Om någon tänker efter och det är seriösa så säger de oftast?
Ja, jo, det kanske man hade gjort liksom och det är samma sak med för jag har faktiskt hört en en bowi fan som jag bråkade med om nästan.
Alltså, let’s dance in till min favoritlåt alls, men den är oftast den man hör på om någon har ett fest va eller på en fest och det ska dansas.
45:30
Den är ju lätt att dansa till 1 Heroes liksom so fine vi dansar till nästa och sen så sa då den här barip personen som jag hade stått och bråkat med sagt alltså danslåt, betraktade han så här, det är något, det är väl en bra danslåt det är.
45:45
Ju en bra låt.
Liksom det, det är ju kanske mer uttryck för den här exklusiviteten som.
Du du du förenas någonting med några som har hittat någonting?
Som är lite mer unikt som.
46:03
I fallet med tallrikar.
Det var ju inte en stor krets som hade de tusentals fan, men det var ju inget som var känt vida känt så som det blev.
Det blev och då blir det mindre exklusivt.
Helt plötsligt när då många andra börjar lyssna på mastershow pupets.
46:24
Men, är du inne på det där och brukar tracka mig?
För att identiteten.
Det blir ju ett identitets kross på något sätt för att få den när det blir en sån resa.
Jag börjar lyssna på The köer när jag var 14. 15.
46:42
Och och en stor del av det musiken var ju inte lättillgängliga och sen är det när var det nu 92 när de hade den här giganti med fredagen?
Skiva som jag tycker är helt meningslöst och lågt.
Som är.
Ja, då får vi se samma sak där.
46:59
Ja, men det är klart att det är en.
Det är väl en trevlig låt.
Jag blir inte ledsen när jag hör dig, men jag sätter aldrig på den själv, alltså jag.
Jag skulle vara tvungen att lista mina 300 favoritkörlåt innan den kom med lätt.
Alltså.
Ja, det är intressant det där?
47:16
Har jag ju.
Vi har ju pratat om vilka gäster vi ska väl ha.
Jag har en kompis som som jag nog har lite grann på på backloggen här som ringer mig en dag eller skicka ett SMS och så säger han, vi måste ses varför det?
Alltså spela in podd?
47:33
Jag hade inget med podden nu, men jag, jag vill.
Jag vill den han känner som kanske är mest core fan då och så säger han.
Ja, men jag.
Jag har lyssnat på dis integration.
Alltså, jag skämtar inte 300 gånger på de sista två veckorna.
Och det har bara suttit och hela konstant i telefonen hemma på stereon överallt, bara liksom på disintegration börjar till slut om och om igen bara prata om det han vill prata om det han tyckte att vi skulle komma hem till honom.
48:01
Skulle vi ha en queerkväll till?
Det är kul skulle man kunna podda om.
Men, du vet du vad?
Det är dags. 14 50 Takter men alltså, det är dags.
Vad är det inklusive den pausen där du står och nynnare?
Under och jag stoppar det.
Faktiskt gör du det du säger ju att du ska ta bort när vi.
48:18
Hostar och såhär.
Jag tycker det är kul.
Jätteroligt.
Alright, men du vill väl kanske avsluta, men favorit.
Vi har väl ändå några insekter?
Vi vet ju om att rockband kan man inte vara.
48:34
Om man inte Europe.
Och några jingels har vi?
Fan, fastän du gjorde ju den där?
Idag.
Tidsresa.
Ja, men du vet vad vi säger väl.
Tack och hej, tack.
Och hej och.
Hej.
Du vill lämna in till?
Close
Kommer när det finns tillgängligt!